Las viñetas filatélicas como elemento publicitario el caso de la hotelería española

Ester Noguer Juncà
Josep Sauret Pont

Main Article Content

Published: dic. 30, 2021
Pages: 21-39
Abstract

he hotel industry, as almost economic activities, has used cinderella as advertising tool, a little-known aspect that was important until the 1970s when they became obsolete with social changes and the beginning of mass tourism. Considering this reality, the purpose of this article is to analyze the origin and historical evolution of hotel poster stamps enclosing some Spanish examples both in circulated letters and in uncirculated vignettes. Additionally, the differences with luggage labels, also a popular advertising tool during this period and with which they are often confused, are explained. To do this, publications of philatelic societies, newspapers and magazines of those days, museums, libraries and post offices archives, and private collections have been reviewed.

Article Details

References

Alameda, D. (2004): La gestión de la comunicación publicitaria en Gestión de la comunicación en las Organizaciones (LOSADA, J.; Coord.), Barcelona. En: Ed. Ariel, S.A., pp. 317-350.

Cal, M. R. (1997): La propaganda del turismo en España. Primeras organizaciones. En: Historia y Comunicación Social nº2, pp. 125-134.

Correyero, B. y Cal, M. R. (2008): Turismo: La mayor propaganda de Estado. ESPAÑA. Desde los orígenes hasta 1951, Madrid: Ed. Visión Net.

Craig, D. (1988). Luggage labels. Mementos from the Golden age of travel, San Francisco: Ed. Chronicle Books.

Darling, H. (1990). Bon voyage. Souvenirs from the Golden Age Travel, New York: Ed. Abbeville Press Publishers.

Domènech, J. (2003): Presentació en Imatge i Destí. Cartells turístics de les comarques gironines (Museu d’Art de Girona; ed.), Girona. En: Ed. Museu d’Art de Girona, pp. 9-10.

Entre y Salga. (2015). Aquellas etiquetes para maletas ... Entre y salga. [Consulta: 2 de abril de 2021]. https://entreysalga.com/2015/01/14/aquellas-etiquetas-para-maletas-entreysalga/

Kiddle, C. (1998): Owls. The story of poster stamps, Alton, Hampshire: Ed: World Poster Stamps.

Noguer-Juncà, E. y Sauret, J. (2021): Les vinyetes filatèliques turístiques, un element publicitari gairebé desconegut: el cas de Camprodon. En: Revista d’Etnologia de Catalunya (articulo aceptado pendiente de publicación).

Oliva, V. i Oliva, O. (2016): Barcelona. Publicitat i Ephemera. 1850-1950, Barcelona: Ed. Ajuntament de Barcelona.

Padin, J. (1990): Diccionario de la filatelia, La Coruña: Ed. Venus.

Ramos, R. (2003): Ephemera, la vida sobre papel. En: Colección de la Biblioteca Nacional. Biblioteca Nacional, Madrid.

Roos, L. (2014): The art of advertising. En: My Switzerland Winter 2014-2015.Sauret Pont, J. (2015): Hotel Poster Stamps of Spain. En: The Journal of the Stamps Collectors Club nº38, pp. 9-10.

Sauret Pont, J. (2018) : Les Vinyetes Filatèliques com a font histogràfica i artística. (Tesis doctoral, Universidad Rovira Virgili, Cataluña). http://hdl.handle.net/10803/664660

Sauret Pont, J. (2020): Economías en la edición de viñetas. En: RF Revista de Filatelia Vol. 581, pp. 365-367.

Vélez, P. (2016). Introducción en Barcelona. Publicitat i Ephemera. 1850-1950 (Oliva y Oliva; eds.), Barcelona: Ed. Ajuntament de Barcelona.

Vidal, D. (2011): La Societat d’Atracció de Forasters i la Revista “Barcelona Atracción”, eina de promoció turística en Exposició 75 aniversari Oficina de Turisme de Catalunya (Direcció General de Turisme, Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya; ed.), Barcelona. En: Ed. Direcció General de Turisme, Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya, pp. 67-78.