Gestión Ambiental en los hoteles de Santiago de Compostela

Claudia Soledad León Huamán
Adolfo Carballo-Peneda

Main Article Content

Published: dic. 30, 2014
Pages: 47-62
Abstract
This article aims to provide knowledge about the implementation of environmental management practices in hotels of the
city of Santiago de Compostela. Secondly, this research analyses the existence of differences with regard to the level of implementation
of environmental management practices, considering the category of the studied hotels.Finally, this article aims to add knowledge
regardingmanagers’ perception of the role of environmental management in order to improve the competitiveness of their hotels.
The results show that the implementation of environmental management practices in 4 and 5 star-hotels is higher than in 3, 2 and
1 star-hotels. Statistical analysis confirms this finding, showing that some differences (e.g. those related to the implementation of
environmental management systems) are statistically significant.

Article Details

Keywords:
Responsabilidad social, establecimiento hotelero, gestión medioambiental
References

Álvarez, Gila, M.J., Burgos, Jiménez, J., Céspedes Lorente, J.J (2001): An analysis of environmental management, organizational context and performance of Spanish hotels. En: Omega The International Journal of Management Science, N° 29, pp. 457- 471.

Aparicio Tovar, J., Valdés De La Vega, B. (2002): La Responsabilidad social de las empresas en España: concepto, actores e instrumentos, Albacete: Bomarzo S.L.

Asongu, J.J (2007): The History of Corporate Social Responsibility. En Journal of Business and Public Policy, Vol. 1, N° 2, pp. 1-18. Bengochea Morancho, A. (2010): Dimensión medioambiental de la RSC, A Coruña: Netbiblo, S.L.

Blanco, E., Rey-Maquieira, J Lozano, J. (2009): Economic incentives for tourism forms to undertake voluntary environmental management. En Tourism Management, N°30, pp. 112-122.

Carballo Penela, A. (2010): Ecoetiquetado para el desarrollo sostenible, Madrid: Aenor Ediciones. Claver Cortéz, E., Molina-Azorín, J.F., PereiraMoliner, J., López-Gamero, M. D. (2007): Environmental strategies and theirimpacton hotel performance. En Journal of Sustainable Tourism Vol.15, N°6, pp. 663-679.

Comisión de las Comunidades Europeas (2001): Libro Verde Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/es/com/2001/com2001_0366es01.pdf. Consultado el 30/02/2012.

De La Cuesta, M., Valor, C. (2010): La Responsabilidad social empresarial vista por las organizaciones sociales (ALMAGRO, J.J., GARMENDIA, J,A. Y DE LA TORRE, I., COORDS), Madrid. EnPearson Educación, S.A, pp. 135-146.

El Dief, M., Font, X. (2012): Determinants of environmental management in the Red Sea hotels: Personal and organizational values and contextual variables. En Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol. 36, N°1, pp.115-137.

Fernández Gago, R. (2005): Administración de la responsabilidad social corporative, Madrid: Thomson.

Fernández García, R. (2009): Responsabilidad social corporativa, Alicante: Club Universitario, D.L.

García, Rodríguez, F. J., Oreja, Rodríguez, J.R., Armas, Cruz, Y. M. (2002): El factor medioambiental en la posición competitiva de los establecimientos hoteleros. En Estudios turísticos, N°154, pp. 57-75.

Gomis Rodríguez, A., Álvarez, Sousa, Á., Rego Veiga, G., Leira López, J., Caramés Valo, R., Andrade Suárez, M.J. (2009): Responsabilidad social corporativa como oportunidad para las empresas turísticas. En ROTUR. Revista de Ocio y Turismo, N°2, pp. 24-35.

González, M., León, C. (2010): Turismo sostenible y bienestar social, cómo innovar esta industria global?, Barcelona: Erasmus Ediciones.

Gross Ariza, M. (2007): Las Pymes un compromiso de moda (Bajo Sanjuán, A, y Villagra García, N.; eds.), Madrid. En Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas de Madrid,pp. 115-118.

Karatzoglou, B., Spilanis, L. (2010): Sustanaible tourism in Greek Islands the integration of activity- based environmental management with a destination environmental scorecard based on the adaptive resource management paradigm. En Business Strategy and the Environment, N°19, pp. 26-38.

Kirk, D. (1995): Environmental management in hotels. En International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 7, N° 6, pp.3-8.

López-Guzmán, G., Tómas, J., Lara De Vicente, F. (2005): Turismo sostenible, un enfoque multidisciplinar e internacional, Córdoba: Servicio de Publicaciones, Universidad de Córdoba.

Morrow, D., Rondinelli, D. (2002): Adopting Corporate Environmental. Management Systems: Motivations and Results of ISO 14001 and EMAS Certification. En European Management Journal, Vol. 20, N° 2, pp. 159-171.

Pérez Carrillo, E. F. (2009): Gobierno corporativo y responsabilidad social de las empresas, Madrid: Marcial Pons, Ediciones Jurídicas y Sociales, S.A.

Rainforest Alliance (2008): Buenas Prácticas para Turismo Sostenible. www.rainforest-alliance.org. Consultado el 21/02/2013

Saavedra Robledo, I. (2010): Introducción a la sostenibilidad y la responsabilidad social corporativa, A Coruña: Netbiblo S.L.

Sajardo Moreno, A. (2009): La responsabilidad social interna de las empresas en España, Valencia: Tirant Lo Blanch.

Satorras Fioretti, R. M. (2008): Responsabilidad social corporativa: La nueva “conciencia” de las empresas y entidades, Barcelona: Librería Bosch, S.L.

Turgalicia. (2013): Wep principal www.turgalicia.es. Consultado el 08/12/2012.

Vargas Escudero, L. (2006): Mitos y realidades de la responsabilidad social corporativa en España. Un enfoque multidisciplinar, Navarra: Thomson CIVITAS.

Ximénez De Embúm, R., Zulueta Taboada, A. (2001): Sistemas de gestión medioambiental, Madrid: COLEX.

Yunis, E. (2006): Desafíos de la sostenibilidad en turismo. Implicaciones para la conservación de áreas naturales protegidas. En Estudios turísticos, N°169-170, pp. 77-83.