Recursos territoriales y productos culturales. Un dilema para la gestión sostenible del patrimonio
Article Sidebar
Downloads
Download data is not yet available.
How to Cite
Juan M. Monterroso Montero
Universidad de Santiago de Compostela
Spain
Main Article Content
Published: dic. 30, 2022
Pages: 19-30
Abstract
Concepts such as memory, remembrance, history or territory have become part of the glossary associated with cultural heritage. Words such as territory and landscape have been incorporated into this same cast, and lately terms such as oblivion, dematerialization, resource and cultural product should be added. This text proposes the reflection between some of these terms and the different type of relationships that can be established between them. For this, the case of the Galician Ribeira Sacra is taken as an example.
Article Details
Keywords:
Heritage, cultural product, cultural landscape, dematerialization, oblivion, Ribeira Sacra
References
Crecente, M. (2019). Paradores: pasado, presente y futuro de la relación patrimonio y turismo. El caso de la Ribeira Sacra. Estudios Turísticos 217-218, 105-114.
Decreto 166/2018, de 27 de diciembre, por el que se declara bien de interés cultural el paisaje cultural de la Ribeira Sacra. DOG, n. 248, de 31 de diciembre de 2018, p. 54786.
Fernández Rodríguez, B., Monterroso Montero, J.M. (2022). Construir sobre la memoria: el patrimonio cultural como factor activo en el desarrollo sostenible. En B. Garrido Ramos, J.A. Méndez Martínez (Coord.). Actas de CIHUM 2022, primer macrocongreso de Ciencias y Humanidades Horizonte 2030 (pp. 780-796). Dykinson.
Fernández Salinas, V., et alt. (2008). Recursos patrimoniales y organización territorial. El caso de Andalucía. Ciudad y territorio. Estudios Territoriales, 156, 297-311. https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/75857/46268
Guglielmino, M. M. (2007). La difusión el patrimonio. Actualización y debate. Erph: Revista Electrónica de Patrimonio Histórico 1, 1-21. https://digibug.ugr.es/handle/10481/21810.
Harrison, R. (2010). The politics of heritage. En R. Harrison (Ed.). Understanding the politic of heritage, (pp. 154-166). Manchester Univesrity Press: The Open University. ILAM (2015). “Buena práctica”. En Glosario de definiciones utilizados en los trabajos de investigación y publicaciones de la Fundación ILAM. https://www.ilam.org/index.php/glosario.
IPCE (2012). Plan Nacional de Paisaje Cultural. https://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/planes-nacionales/paisaje-cultural/definicion.html.
Klamer, A. (2009). The lives of cultural goods. En Amariglio, J., Childers, J. y Cullemberg, S. The Sublime Economy: On the Intersection of Art and Economics. (pp. 250-272). Routledge.
Leal Jiménez, A. y Quero Gervilla, Mª. J. (2011). Manual de marketing y comunicación cultural. Junta de Andalucía, Universidad de Cádiz, Universidades Públicas Andaluzas.
Lorenzo Aspres, A. (2017). La reutilización hotelera del patrimonio monástico gallego. Cuadernos de Estudios Gallegos 64 (130), 431-465.
Luengo Cruz, Mª. (2008). El producto cultural: claves epistemológicas de su estudio. Zer 13 (24), 317-335.
Monterroso Montero, J. M. (en prensa). La construcción de nuevas dinámicas patrimoniales a través de los medios de comunicación. En Coloquio Internacional bi-site Montepellier/Guadalajara. Actores y procesos de la patrimonialización: miradas cruzadas entre las Américas y Europa (s. xx-xxi). Montpellier.
Morales Miranda, J. (2008). El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio. En Mateos Rusillo, S.M. (Coord.). La comunicación global del patrimonio cultural (pp. 53-78). Ediciones Trea.
Nora, P. (1989). Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations, 26, 7–24. https://doi.org/10.2307/2928520
Sobrino Simal, J. (2017). Estudios temáticos 05. Los paisajes históricos de la producción en Sevilla. En R. Fernández-Baca Casares, P. Salmerón Escobar, S. Fernández Cacho (Coord.). Guía del paisaje histórico urbano de Sevilla. (pp. 1-204). Junta de Andalucía. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Thorsby, D. (2010). The Economics of Cultural Policy. Cambridge University Press. UNESCO (2018). Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo. Manual metodológico. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9wqjmt437AhVKLBoKHRyPCqMQFnoECA8QAQ&url=https%3A%2F%2Fes.unesco.org%2Fcreativity%2Fsites%2Fcreativity%2Ffiles%2Fiucd_manual_metodologico_1.pdf&usg=AOvVaw2-OH20J7uVoJsSkNVgqE1k.
Velasco González, Mª. (2009). Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sostenible del turismo cultural. Cuadernos de Turismo 23, 237-253.
Velasco, M. (2004). La política turística. Gobierno y administración turística en España. Tirant Lo Blanch.
Decreto 166/2018, de 27 de diciembre, por el que se declara bien de interés cultural el paisaje cultural de la Ribeira Sacra. DOG, n. 248, de 31 de diciembre de 2018, p. 54786.
Fernández Rodríguez, B., Monterroso Montero, J.M. (2022). Construir sobre la memoria: el patrimonio cultural como factor activo en el desarrollo sostenible. En B. Garrido Ramos, J.A. Méndez Martínez (Coord.). Actas de CIHUM 2022, primer macrocongreso de Ciencias y Humanidades Horizonte 2030 (pp. 780-796). Dykinson.
Fernández Salinas, V., et alt. (2008). Recursos patrimoniales y organización territorial. El caso de Andalucía. Ciudad y territorio. Estudios Territoriales, 156, 297-311. https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/75857/46268
Guglielmino, M. M. (2007). La difusión el patrimonio. Actualización y debate. Erph: Revista Electrónica de Patrimonio Histórico 1, 1-21. https://digibug.ugr.es/handle/10481/21810.
Harrison, R. (2010). The politics of heritage. En R. Harrison (Ed.). Understanding the politic of heritage, (pp. 154-166). Manchester Univesrity Press: The Open University. ILAM (2015). “Buena práctica”. En Glosario de definiciones utilizados en los trabajos de investigación y publicaciones de la Fundación ILAM. https://www.ilam.org/index.php/glosario.
IPCE (2012). Plan Nacional de Paisaje Cultural. https://www.culturaydeporte.gob.es/planes-nacionales/planes-nacionales/paisaje-cultural/definicion.html.
Klamer, A. (2009). The lives of cultural goods. En Amariglio, J., Childers, J. y Cullemberg, S. The Sublime Economy: On the Intersection of Art and Economics. (pp. 250-272). Routledge.
Leal Jiménez, A. y Quero Gervilla, Mª. J. (2011). Manual de marketing y comunicación cultural. Junta de Andalucía, Universidad de Cádiz, Universidades Públicas Andaluzas.
Lorenzo Aspres, A. (2017). La reutilización hotelera del patrimonio monástico gallego. Cuadernos de Estudios Gallegos 64 (130), 431-465.
Luengo Cruz, Mª. (2008). El producto cultural: claves epistemológicas de su estudio. Zer 13 (24), 317-335.
Monterroso Montero, J. M. (en prensa). La construcción de nuevas dinámicas patrimoniales a través de los medios de comunicación. En Coloquio Internacional bi-site Montepellier/Guadalajara. Actores y procesos de la patrimonialización: miradas cruzadas entre las Américas y Europa (s. xx-xxi). Montpellier.
Morales Miranda, J. (2008). El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio. En Mateos Rusillo, S.M. (Coord.). La comunicación global del patrimonio cultural (pp. 53-78). Ediciones Trea.
Nora, P. (1989). Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations, 26, 7–24. https://doi.org/10.2307/2928520
Sobrino Simal, J. (2017). Estudios temáticos 05. Los paisajes históricos de la producción en Sevilla. En R. Fernández-Baca Casares, P. Salmerón Escobar, S. Fernández Cacho (Coord.). Guía del paisaje histórico urbano de Sevilla. (pp. 1-204). Junta de Andalucía. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Thorsby, D. (2010). The Economics of Cultural Policy. Cambridge University Press. UNESCO (2018). Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo. Manual metodológico. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi9wqjmt437AhVKLBoKHRyPCqMQFnoECA8QAQ&url=https%3A%2F%2Fes.unesco.org%2Fcreativity%2Fsites%2Fcreativity%2Ffiles%2Fiucd_manual_metodologico_1.pdf&usg=AOvVaw2-OH20J7uVoJsSkNVgqE1k.
Velasco González, Mª. (2009). Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sostenible del turismo cultural. Cuadernos de Turismo 23, 237-253.
Velasco, M. (2004). La política turística. Gobierno y administración turística en España. Tirant Lo Blanch.