El turismo de ciudad como segmento estratégico en Andalucía aspectos diferenciales y factor de riesgo
Article Sidebar
Main Article Content
Urban tourism in Andalusia shows some distinctive features that configures it as a strategic product in terms of policy actions. Urban tourists present a daily expenditure higher than the average tourist, its flows are more evenly distributes throughout the year, it shows a higher quality and diverse product. In terms of evolution this type of tourism has shown a steadier pace than the average, being a smart option for periods of crisis, where other products has proven to be more risky alternatives.
However, it is positive to be aware of the risk factors as overtourism is often associated with cities and urban tourism, and this situation is already identified in international urban destinations. This reality raises the need to measure and adequately manage the challenges involved in the development of urban tourism.
This paper attempts to analyze the current development of this segment in Andalusia by providing, on the one hand, a detailed analysis from the demand perspective allowing identifying and quantifying its differential features and, on the other hand, provide a first analysis of some risk factors identified as possible early warning variables for overtourism situations in Andalusia.
Article Details
- Inmaculada Gallego Galán, Pilar Alarcón Urbistondo, Ana Belén Tineo Esteban, Sistema de indicadores para la gestión de un destino turístico , Estudios Turísticos: No. 196 (2013): Segundo trimestre
Ali, R. (2016), ‘Exploring the Coming Perils of overtourism’, Skift, 23-08-2016 (online), disponible en: www.skift.com.
Benur, A. M., & Bramwell, B. (2015). Tourism product development and product diversification in destinations. Tourism Management, 50, 213-224.
Bieger, T. Y Wittmer, A. (2006). Air transport and tourism—Perspectives and challenges for destinations, airlines and governments. Journal of Air Transport Management 12, 40-46.
Castillo, J.I. Y Marchena, M. (2010). Analysis of determinants of airline choice: profiling the LCC passenger. Applied Economics Letters, vol. 18 (1), 49-53.
Cesara ni, M., & Nechita, F. (2017). Tourism and the Sharing Economy. An Evidence from Airbnb Usage in Italy and Romania. Symphonya. Emerging Issues in Management(3), 32-47.
Croes, R., Rivera, M. A., Semrad, K., & Khalizadeh, J. (2017). Happiness and tourism: Evidence from Aruba. Institute for Tourism Studies. Orlando.
Crouch, G. I., & Ritchie, J. R. B. (1999). Tourism, competitiveness, and societal prosperity. Journal of Business Research, 44(3), 135–152.
d’Eram o, M. (2017). Il selfie del mondo: indagine sull’età del turismo. Milano: Feltrinelli Editore.
Echevarne, R. (2008). The Impact of Attacting Low Cost Carriers to Airports. Graham, A., Papatheodouru, A. and Forsyth, P. (Eds.), Aviation and Tourism (pp. 177-191). Hampshire: Ashgate Publishing.
Forno, F. y Gar iba ldi, R. (2015). Sharing Economy in Travel and Tourism: The Case of Home-Swapping in Italy. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 16:2, 202-220.
Forsyth, P. (2003). Low-cost carriers in Australia: experiences and impacts. Journal of Air Transport Management 9, 277-284.
Gallego Galán, I. (2015). Vulnerabilidad de los destinos turísticos Propuesta de un Sistema de indicadores para su gestión (Tesis doctoral). Recuperado de https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/10344/TD_Gallego_Galan.pdf?sequence=1
Graham , B. y Shaw, J. (2008). Low-cost airlines in Europe: Reconciling liberalization and sustainability. Geoforum, 39, 1439-1451.
Instituto Nacional de Estadística , INE (2017). Encuesta de ocupación hotelera. Consultada el 26 de febrero de 2019, en http://www.ine.es/dynt3/inebase/es/index.htm?type=pcaxis&file=pcaxis&path=/t11/e162eoh/a2017
Ivar s, J.A. y Menor, M. (2008). El impacto de las compañías de bajo coste en la actividad turística del área de influencia del aeropuerto de Alicante. Estudios turísticos, 175-176, 89-104.
Junta de Andalucía (2016). Decreto 146/2016, de 30 de agosto, por el que se regulan los Planes Turísticos de Grandes Ciudades de Andalucía y los convenios de colaboración mediante los que se articulan. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. Sevilla, 8 de septiembre 2016, núm. 173 pp. 24 – 34.
Junta de Andalucía (2016). Decreto 28/2016, de 2 de febrero, de las viviendas con fines turísticos y de modificación del Decreto 194/2010, de 20 de abril, de establecimientos de apartamentos turísticos. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. Sevilla, 11 de febrero 2016, núm. 28 pp. 66 – 74.
Kaul, R. N. (1985). Dynamics of tourism: A trilogy. New Delhi: Sterling Publishers.
Möhlmann, M. (2015). Collaborative consumption: determinants of satisfaction and the likelihood of using a sharing economy option again. Journal of Consumer Behaviour, 14(3), 193-207.
Moreno-Izquierdo, L., Ramón-Rodríguez, A. B., & Such Devesa, M. J. (2016). Turismo colaborativo: ¿Está AirBnB transformando el sector del alojamiento? Economistas. 2016, 150: 107-119, recuperado de http://hdl.handle.net/10045/73628
Ortuño, A. y J. L. Jiménez (2019). Las viviendas turísticas ofertadas por plataformas on-line: estado de la cuestión. FEDEA, Documentos Trabajo Nº. 2019-04, Madrid.
Picornell, C. (2015). Los impactos del turismo. Papers de turisme, (11), 65-91.
Pulido, J.I. (Coord.) et al. (2007). La influencia de las compañías aéreas de bajo coste en el mercado turístico español. Revista de Análisis Turístico, 3, 103-119.
Peeters, P., Gössling, S., Klijs, J., Milano, C., Novelli, M., Dijkma ns, C., Eijgelaar , E., HartmaARTMAn, S., Heslinga, J., Isaac , R., MitaTAs, O., Morett i, S., Nawijn, J., Papp , B. and Postma , A., 2018, Research for TRAN Committee - Overtourism: impact and possible policy responses, European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Brussels
SAETA. Área de Estadística e Investigación de Merca dos de la Empresa Pública para la Gestión del Turismo y del Deporte de Andalucía (2018).Demanda Turística en Andalucía. Año 2017. Consultada el 11 de febrero de 2019, en http://www.andalucia.org/media/tinyimages/file/destino_to_2017.pdf
SAETA. Área de Esta e InvestigACión de MercaRCAdos de la EMPResa la Gestión del Turismo y del DeportRTe de Andalucía (2018). Coyuntura del movimiento aeroportuario de Andalucía. Año 2018. Consultada el 12 de febrero de 2019, en http://www.andalucia.org/media/tinyimages/file/mov_aeroportuario_2018.pdf
SAETA. Área de EstaTAdística e Investigac ión de Merca dos de la Empr esa Pública para la Gestión del Turismo y del DeportRTe de Andalucía (2018). Oferta de alojamiento turístico en Andalucía. Año 2017. Consultada el 12 de febrero de 2019, en http://www.turismoandaluz.com/estadisticas/sites/default/files/oferta_2017_v2.pdf
United Nations Educational, Scientific and Cultura l Organization, UNES CO, 2019. World Heritage List. Consultada el 4 de marzo de 2019, en https://whc.unesco.org/en/list/
World Tourism OrganizatATion, UNW TO (2004), Tourism Congestion Management at Natural and Cultural Sites, UNWTO, Madrid.
World Tourism Organization, UNW TO (2018) ‘Overtourism’? Understanding and Managing Urban Tourism Growth beyond Perceptions.