Turismo, imagen urbana e identidad

José Fariña Tojo

Main Article Content

Published: Dec 30, 2018
Pages: 9-26
Abstract

The creation of the urban image is closely related to certain characteristic elements of the identity of its inhabitants. Normally, the urban image of the residents, especially in the big cities, has been built by a progressive process in which different factors have intervened and which could be called ”organic image”; However, in recent years, another type of image, “the induced image”, has appeared to distort in a very serious way this organic image. This change, which has caused major problems for the residents to identify with the city in which they live and consider it as something own, has already taken place through the mass media and advertising before the Internet outburst. But the generalization of ICTs and social networks 2.0 has brought about a critical change in the system. This article analyses the mentioned process, which is currently under the scrutiny of urban planning and spatial planning research, and the possible implications which, in many cases, are still only felt intuitivety.

Article Details

References

Alexander, Christopher y Otros (1980). Un lenguaje de patrones. Ciudades. Edificios. Construcciones. Gustavo Gili, Barcelona. Traducido del original inglés A Pattern Languaje. Towns. Buildings. Construction, Oxford University Press, New York, 1977.

Baricco, Alessandro (2008). Los bárbaros. Ensayos sobre la mutación. Anagrama, Barcelona. Traducción del original en italiano titulado I Barbari publicado por Fandango Libri en Roma, 2006.

Bisbal, Ignacio (2016). El estudio del paisaje por medio de la fotografía. Desarrollo de una metodología interpretativa, tesis doctoral leída en la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid el 20 de enero de 2016 y accesible en el repositorio de tesis doctorales de la Universidad Politécnica de Madrid.

Bourdieu, Pierre (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Gustavo Gili, Barcelona. Traducción del original francés titulado Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie, Éditions de Minuit, 1965.

Calvo, Javier (2009). “El Raval, un barrio prostituído” publicado en el diario El País el 8 de septiembre de 2009.

Campos Freire, Francisco (2008). “Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales”, en Revista Latina de Comunicación Social, 63, páginas 287 a 293. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, 2008.

Camprubí, R., Guia, J., Comas, J. (2009). “La formación de la imagen turística inducida: un modelo conceptual”, Pasos: revista de turismo y patrimonio cultural, Vol. 7 Nº 2 págs. 255-270.

Capece, Gustavo (2007). Turismo, la esencia del negocio. Ed. Cengage Learning, Buenos Aires.

Capel, Horacio (2005). El Modelo Barcelona, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2005.

Castells, Manuel (2006). La sociedad red: una visión global, Alianza Editorial. Traducción del original en inglés The Network Society. A Cross-cultural Perspective, Edward Elgar, Massachusetts, 2004.

Castells, Manuel (2009). The Information Age: Economy, Society and Culture se trata de una obra en tres volúmenes de Malden, MA; Oxford, UK: Blackwell.: The Rise of the Network Society, 1996 y una segunda edición muy revisada de 2009; The Power of Identity, 1997 y una segunda edición muy revisada de 2009; End of Millennium, 1998 y una segunda edición muy revisada de 2010.

Debord, Guy (2000). La sociedad del espectáculo, editorial Pre-textos, Madrid. Traducción del original francés La sociètè du spectacle, Champ Libre, París, 1967.

Delgado, Manuel (2007). La ciudad mentirosa: fraude y miseria del modelo Barcelona, La Catarata.

Dinnie, Keith (Ed.) (2011). City Branding. Theory and Cases, Palgrave Macmillan, UK.

Donaire, Jose. A. & Galí, Núria (2011): “La imagen turística de Barcelona en la comunidad de Flickr”, en Cuadernos de Turismo, nº 27, Universidad de Murcia, pp. 291-302.

Fariña, José (1995): Cálculo de la entropía producida en diversas zonas de Madrid, Instituto Juan de Herrera, Madrid.

Fariña, José (2006): “Asimetría e incertidumbre en el paisaje de la ciudad sostenible”, Ingenieria y Territorio, nº 75, pp. 4-10.

Fariña, José & Higueras, Ester (1999). Turismo y uso sostenible del territorio, Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio, ETSAM, Madrid.

Fariña, José & Naredo, José Manuel (2010). Libro Blanco de la sostenibilidad en el planeamiento urbanístico español, Centro de Publicaciones de la Secretaría General Técnica del Ministerio de Vivienda, Madrid.

Fariña, José (2013): “Ciutat global ‘versus’ ciutat local”, Papers nº 57, Barcelona, pp. 17-26.

Fariña, José (2008). “Turismo del territorio y protección del medio natural”, en Hernández, Agustín (coord.): Arquitectura del siglo XXI: más allá de Kioto, Mairea Libros, Madrid, pp. 307-317.

Fayos-Solà, Eduardo & Muñoz, Ana Isabel & Fuentes, Laura (2011): “El modelo FAS: orígenes, desarrollo y aplicación en destinos turísticos”, Revista Estudios Turísticos, Nº 188, pp. 27-62.

Fernández González, Miquel (2014): Matar al Chino: Entre la revolución urbanística y el asedio urbano en el barrio del Raval de Barcelona. Tesis doctoral leída en el año 2012 y luego publicada por la editorial Virus en el año 2014.

Halbwachs, Maurice (2004): La memoria colectiva, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza, pág. 161. Traducción del original titulado La mémoire collective publicado por Presses Universitaires de France, 1968.

James, Henry (1958): The Art of Travel, Scenes and Journeys in America, England, France and Italy from the Travel Writings, selección de ensayos críticos desde 1975 hasta 1909 a cargo de Morton Dauwen Zabel, Doubleday Anchor Books, New York.

Jiménez Burillo, F. & Aragonés, J. I. (Ed.) (1986). Introducción a la psicología ambiental, Alianza, Madrid.

Jullien, François (2017): La identidad cultural no existe. Taurus, Penguin Random House Grupo Editorial, Barcelona. El original en francés Il n’y a pas d’identité culturelle, fue publicado por Éditions de L’Herne, 2016.

Lynch, K. (1984): La imagen de la ciudad, Gustavo Gili, Barcelona. Traducida del original inglés: The Image of the City, The Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge (Massachusetts), 1960.

Maccannell, Dean (2003): El turista. Una nueva teoría de la clase ociosa. Editorial Melusina, Barcelona.

Mcluhan, Marshall (1994). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Paidós, Barcelona. Traducción del original inglés Understanding Media. The Extensions of Man, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1964.

Mcluhan, Marshall (1969). La galaxia Gutenberg: génesis del “homo typographicus”, Aguilar, Madrid. Traducción del original inglés Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, University of Toronto Press, Canadá, 1962

Melville, Annette (1985): Farm Security Administration, Historical Section: A Gride to Textual Records in the Library of Congress. Library of Congress, Washington.

Montaner, Álvarez & Muxí, Zaida (2012). Archivo crítico, modelo Barcelona, 1973-2004, Ayuntamiento de Barcelona.

Moya, Ana María (2011). La percepción del paisaje urbano. Siglo XXI, colección Biblioteca Nueva, Madrid.

Muñoz, Francesc (2008): Urbanalización, paisajes comunes, lugares globales, Gustavo Gili, Barcelona.

Postman, Neil (1994). Tecnópolis: la rendición de la cultura a la tecnología, Galaxia Gutenberg, 1994. Traducción del original en inglés, Technopoly. The Surrender of Culture to Technology, New York, Vintage books, 1993.

Postman, Nneil (2001): Divertirse hasta morir: el discurso público en la era del “show business”, ediciones de La Tempestad, Barcelona. Traducción del original en inglés Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business, Viking Penguin Inc., New York, 1985.

Rheingold, Howard (2004). Multitudes Inteligentes, la próxima revolución social. Gedisa, Barcelona. Traducción del original inglés titulado Smart mobs: the next social revolution, publicado por Perseus Publishing en Cambridge, MA, 2002.

Ricoeur, Paul (1999): La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid, Arrecife.

Rüsen, Jörn (2005). History: Narration, Interpretation, Orientation. Berghahn Books, Nueva York.

Sáez, Lucía & Mediano, Lucía & Elizagarate, Victoria De (2011). “Creación y desarrollo de marca ciudad. Análisis de los registros de marca de las principales ciudades españolas. Revista de Dirección y Administración del Empresas, nº 18, dic. 2011, pp. 125-156.

Sica , Paolo (1977): La imagen de la ciudad. De Esparta a Las Vegas, Gustavo Gili, Barcelona. Traducción del original en italiano titulado L’immagine della città da Sparta a Las Vegas, Gius, Laterza & Figi, Bari, 1970.

Subirats, Joan & Rius, Joaquin (2006). Del Chino al Raval. Cultura y transformación social en la Barcelona central. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Sutton, Oliver (2013). “Barcelona y el city branding: la ciudad como una corporación”, Geocrítica, Barcelona, Vol. XVIII, nº 1049, 15 nov. 2013.

Torres, Enrique (Coor.) (2006). Estructura de mercados turísticos, editorial UOC, Barcelona.

Torrisi, Alessandro Y Otros (2015): Mining Social Images to Analyze Routing Preferences in Tourist Areas, publicado en Workshop on Visualisation in Environmental Science, The Eurographics Association, pp. 61-65.

Tuan, Yi-Fu (2015): Geografía romántica. En busca del paisaje sublime. Biblioteca Nueva, Madrid. Traducción del original inglés titulado Romantic Geography. In search of the Sublime Landscape, publicado por The University of Wisconsin Press, Madison, Wisconsin, 2013.

Tuan, Yi-Fu (2007): Topofilia. Un estudio de las percepciones, actitudes y valores sobre el entorno. Melusina, Barcelona. Traducida del original ingles: Topophilia. A study o f environmental perception, attitudes and valúes, Prentice-Hall Inc., Englewood ClifFs, New Jersey, 1974.

Van Riel, Cees B.M. (1997). Comunicación corporativa. Prentice Hall, Madrid.

Vera, J. Fernando (Coord.) & López, Francisco & Marchena, Manuel J. & Antón, Salvador (2011): Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Tirant Lo Blanch, Valencia.

Yates, Frances A. (1966). The Art of Memory. Routledge and Kegan Paul, New York.

Žižek, Slavoj (2012). Less than Nothing. Hegel and the Shadow of Dialectical Materialism, Verso, Londres.