El paisaje en el cine de la Costa del Sol occidental recurso territorial y turístico

Sergio Reyes Corredera

Main Article Content

Published: Jun 30, 2021
Pages: 71-90
Abstract

This work shows the relationships established between cinema and the territory of the Western Costa del Sol through its scenes, detecting the main types of landscapes that have been filmed. In the background of this work, a compilation of the main projects and publications that have been of relevance due to their methodology or subject matter has been made. In addition, the characterization and importance of the chosen study area will be justified due to its importance as a highly filmed space. The methodology will expose the procedure carried out for the selection of study images for subsequent analysis and extraction of results from those landscapes represented on the big screen.

Article Details

References

Andrews, M. (1999). Landscape and Western Art. Oxford: Oxford: Oxford University Press.

Aspectos de Portugal (1917). Cine Revista, II (14), p. 3.

Azevedo e Silva, A.F. (2006). Geografia e cinema: representações culturais de espaço, lugar e paisagem na cinematografia portuguesa (tesis doctoral). Braga: Universidade do Minho. Instituto de Ciências Sociais.

Brotons Capó, M.M., Murray Más, I. y Blázquez Salom, M. (2016). Viaje de ida y vuelta, al mito. La contribución del cine a la formación de la iconografía turística de Mallorca. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 36 (2), 203-236.

Bruno, G. (2002). Atlas of Emotion. Journeys in Art, Architecture and Film. Nueva York: Verso.

Films Nacionaes (1917). Cine-Revista, I (3) p. 2.

Galacho Jiménez, F.B. (2002). Los usos del suelo en el espacio costero de la provincia de Málaga basados en un modelo de desarrollo urbano-turístico con importantes consecuencias ambientales. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 24, 21-61.

Galacho Jiménez, F.B. (2005). El planteamiento urbanístico municipal de la Costa del Sol. Procesos de formulación y criterios de ordenación. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 27, 97-104.

Galacho Jiménez, F.B. (2006). Políticas de ordenación territorial y urbanística en los espacios costeros andaluces. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 28, 333-360.

Galacho Jiménez, F.B. y Luque Gil, A.M. (2000). La dinámica del paisaje de la Costa del Sol desde la aparición del turismo. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 22, 24-58.

Gámir Orueta, A. (2012). La consideración del espacio geográfico y el paisaje en el cine. Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, 16. En línea: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-403.htm

Gámir Orueta, A. (2013). Produciendo lugares: Industria cinematográfica e imaginario espacial. Anales de Geografía, 33 (1), 33-61. doi:10.5209/rev_AGUC.2013.v33.nl.42220

Gámir Orueta, A. (2016). Geografía y Cine: la representación del espacio geográfico en las películas de producción occidental. Valencia: Tirant Lo Blanch.

Gámir Orueta, A. y Manuel Valdés, C. (2007). Cine y Geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 45, 157-190. En línea: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2519817

García Manrique, E. (1984). La Costa entre Málaga y Almería. En: Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga, Excursiones geográficas en la costa mediterránea andaluza (pp. 9-70). Málaga: Universidad de Málaga.

García Manrique, E. (2000). Los espacios turísticos del litoral andaluz. Cuadernos Geográficos, 30, 43-76.

García Manrique, E. y Ocaña Ocaña, C. (1982). La organización espacial de la costa mediterránea andaluza. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 5, 15-57.

García Moreno, A. (2017). Cine, ciudad y patrimonio en Torremolinos (1959-1979). Málaga: Universidad de Málaga.

Gómez Zotano, J. (2006). Naturaleza y paisaje en la Costa del Sol Occidental. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Diputación Provincial de Málaga.

Hunt, L. (1997). The student of Prague: Division and Codification of Space. En: T. Elsaesser y A. Barker (Eds.), Early Cinema. Space, Frame and Narrative (pp. 389-402). Londres: British Film Institute.

Navarro Jurado, E. (2001). Indicador para la cuantificación de la saturación en las infraestructuras de carreteras: método y análisis en el producto turístico Costa del Sol Occidental. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, 23, 119-145.

Navarro Jurado, E. (2003). ¿Puede seguir creciendo la Costa del Sol? Indicadores de saturación de un destino turístico. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Diputación Provincial de Málaga.

Pie i Ninot, R. y Rosa Jiménez, C. (Eds.) (2013). Turísmo Líquido. Barcelona: Instituto Hábitat, Turismo y Territorio. Universitat Politécnica de Catalunya. Universidad de Málaga.

Propaganda pelo cinema tógraf o (1918). Cine Revista, II (19), p. 2.

Reeves, T. (2001). The Worldwide Guide to Movie Locations. Chicago: Chicago Review Press.

Royo Naranjo, L. (2013). Turismo, desarrollo, arquitectura: la Aventura de la modernidad. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Universidad Carlos III de Madrid (2018). Geografía y Cine. En: Geografía y Cine. En línea: http://geocine.uc3m.es/publications.html