España plató de cine claroscuros de las rutas de cine y televisión

Rosanna Mestre
Abstract

Interest in visiting the places where successful movies and television series were filmed is seen in the motivation for recreational trips made by millions of tourists around the world. Although Spain’s international image has not been built on this type of tourism, the improvement in tax incentives offered to international productions, in addition to a determined commitment undertaken by destination management organizations to expand their range of cultural activities with movie routes, and the interest of the cinema and television industry to extend the life of its productions has revitalized the old idea of turning the territory into a movie set. The study of a representative sample of the existing routes allows us to identify some strengths and some weakness in the creation and management process carried out by different entities up until now.

Article Details

References

Badillo, Ángel (2013a): “La internacionalización del audiovisual español”, Comentario. El Cano. Real Instituto El Cano, 08/11/2013, http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/lengua+y+cultura/comentario-badillo-espana-produccion-audiovisual-crisis-economica.

Badillo, Ángel (2013b): “España: la producción audiovisual en el contexto de la crisis económica”, Comentario. El Cano. Real Instituto El Cano, 14/10/2013, http://www.realinstitutoelcano.org/wps/wcm/connect/b2e35a0041c0a4cfa573ad709b5c3216/Comentario-Badillo-Internacionalizacion-Audiovisual-Espanol.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=b2e35a0041c0a4cfa573ad709b5c3216.

Callejo Gallego, Javier; Gutiérrez Brito, Jesús y Viedma Rojas, Antonio (2004): Trasnformaciones de la demanda turística espanyola: apuntes prácticos, Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid.

Callejo Gallego, Javier, Gutiérrez Brito, Jesús y Viedma Rojas, Antonio (2005): “El proceso de constitución de España en una sociedad turística”, Política y Sociedad, vol. 42 (1), pp. 151-168.

Camarero Rioja, Mercedes (2009): “Nuevas tendencias de consumo turístico. Tipología de los turistas españoles”, Estudios Turísticos, 179, pp. 67-94.

De España Renedo, Rafael y Juan i Babot, Salvador (2005): Más allá de Esplugas City: Balcázar Producciones Cinematográficas, Universitat de Barcelona, Barcelona.

Lavarone Giulia, Orio Nicola, Polato Farah & Savino Sandro (2016): “Modeling the Concept of Movie in a Software Architecture for Film-Induced Tourism”, in Calvanese D., De Nart D., Tasso C. (eds) Digital Libraries on the Move. IRCDL 2015. Communications in Computer and Information Science, vol 612. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41938-1_13.

Fernández Hoya, Gema y Fernández Hoya, Alberto (2009): “Construir lo imposible: Samuel Bronston y sus producciones en la historia del cine español”, en J. Marzal Felici y F. J. Gómez Tarín (eds.), El productor y la producción en la industria cinematográfica, Editorial Complutense, Madrid, pp. 189-202, http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/34178/El+productor+y+la+producci%F3n+en+la+industria+cinematogr%E1fica.pdf?sequence=1.

Heredero, Carlos F. y Caimán Cuadernos de Cine (2019): Industria del cine y el audiovisual en España. Estado de la cuestión (2015-2018), Málaga, Festival de Cine de Málaga, https://festivaldemalaga.com/Content/source/img/publicaciones/20200401121353_49_.pdf

Gámir Orueta, Agustín y Manuel Valdés, Carlos (2007): “Cine y geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas”, Boletín de la A.G.E, 45, pp. 157-190, http://age.ieg.csic.es/boletin/45/07-cine.pdf.

Leotta, Alfio (2016). Navigating Movie (M)apps: Film Locations, Tourism and Digital Mapping Tools. M/C Journal, 19(3). https://doi.org/10.5204/mcj.1084.

Mestre Pérez, Rosanna (2019): “La imagen turística del Camino de Santiago inducida por el cine”, Simposio Cine, lugares imaginados y turismo, 22-23 octubre, Bogotá, Universidad Externado de Colombia.

Mitsche, Nicole & Strielkowski, Wadim (2016): “Tourism e-services and Jewish heritage: a case of study of Prague”, European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 7 (3), pp. 203-211, https://doi.org/10.1515/ejthr-2016-0022.

Osácar, Eugeni (2013): Barcelona, una ciudad de película, Diëresis-Ajuntament de Barcelona, Barcelona.

Osácar, Eugeni (2014): Catalunya de pel·lícula, Diëresis-Generalitat de Catalunya, Barcelona.

PwC (PricewaterhouseCooper) (2019): La oportunidad de los contenidos de ficción en España. Análisis de oportunidad, PwC, https://www.audiovisual451.com/wp-content/uploads/2019/03/La-oportunidad-de-los-contenidos-de-ficcion-en-Espa%C3%B1a.pdf.

Puche-Ruiz, Maria Carmen (2020): “Caracterización cinematogràfica de las marismas del Guadalquivir. Contextos socioturísticos de un territorio olvidado (1943-2014)”, L’Atalante. Revista de estudiós cinematográficos, 30, pp. 33-46.

Reig Pérez, Antoni y Crespo Ronda, Miquel (2004): Dénia, ciutat de cine, Ajuntament de Dénia, Dénia.

Rey Reguillo, Antonia del (2020): “Modelos, bondades y debilidades del turismo cinematográfico. El caso de la ruta de cine BFM”, L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 30, pp. 7-14.

Rodríguez Campo, Lorena; Fraiz Brea, José Antonio; y Alén González, Elisa (2012): “La trama y las imágenes en el cine como promoción turística de un destino. Evaluación del caso Vicky, Cristina, Barcelona”, Papers de Turisme, 51, pp. 133-147.

Tung, Wei-Feng (2015): “Augmented Reality for Mobile Service of Film-Induced Tourism App”, in: Hung P. (eds) Mobile Services for Toy Computing. International Series on Computer Entertainment and Media Technology. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21323-1_7.