Carreteras, automóviles y turismo durante los primeros tiempos de la masificación en España, 1950-1962
Article Sidebar
Main Article Content
Between 1950 and the early 1960s, the Spanish road network was improved considerably thanks to the Road Modernisation Plan in 1950 and the specific proposals of scenic roads made through the 1953 National Tourism Plan. Road transport became progressively more important and laid the foundations for the gradual increase in international tourists and the development of mass tourism. However, the projects for the improvement of road networks in the 1950s suffered from a series of technical and economic limitations at a time marked by the scarcity of public investment and persistent international isolation despite the first political attempts of the Regime to emerge from autarchy. In this context, both the General Direction of Tourism and the Secretary General for Socio-economic Planning endeavoured to demonstrate the importance of roads to encourage the arrival of international tourists and, in that way, obtain the consequent monetary profits that could be invested in further projects. It is in such a manner that roads and tourism established an increasingly patent relationship as the country advanced towards the model of mass tourism in the 1960s.
Article Details
- Carmen Gil de Arriba, Turismo rural en la Montaña Palentina , Estudios Turísticos: No. 135 (1998): enero-marzo
Catalán Vidal, J. (2000). La creación de la ventaja comparativa en la industria automovilística española, 1898-1996. Revista de Historia Industrial, 18, pp. 113-156.
Catalán, J. (2006). La SEAT del desarrollo, 1948-1972. Revista de Historia Industrial, 30, pp. 143-192. Recuperado de https://raco.cat/index.php/HistoriaIndustrial/article/view/63715/87144
Concejal, E. (2014). Las Rutas de Guerra del Servicio Nacional de Turismo (1938-1939). En C. Miguel Arroyo y Mª.T. Ríos Reviejo (coords). Visite España. La memoria rescatada (pp. 259-273), Biblioteca Nacional de España y Museo Nacional del Romanticismo, Madrid.
Correyero Ruiz, B. (2001). Las rutas de guerra y los periodistas portugueses. Historia y comunicación social, 6, pp. 123-134.
Correyero Ruiz, B. (2016). La reorganización del turismo español, 1939-1953. Del inicio de la posguerra a la creación del Plan Nacional de Turismo. Revista de la historia de la economía y de la empresa, 10, 2, pp. 19-249.
Díez-Pastor Iribas, C. (2005). Carlos Arniches y Martín Domínguez, arquitectos de la generación del 25. Marea, Madrid.
Gil de Arriba, C. (2018a). El papel de las carreteras en la configuración de los espacios turísticos españoles de mediados del siglo XX, desde el CNFE de 1926 al Plan de Modernización de 1950. Livro de Atas do XVI Colóquio Ibérico de Geografia: Península Ibérica no Mundo: problemas e desafios para uma intervenção ativa da Geografia (pp. 706-715), Associação Portuguesa de Geógrafo, Asociación Española de Geografía. Centro de Estudos Geográficos da Universidade de Lisboa. Recuperado de https://hdl.handle.net/10216/126770
Gil de Arriba, C. (2018b). Los espacios litorales españoles en la estructuración de las geografías turísticas del primer tercio del siglo XX. En R. Vallejo, R. y C. Larrinaga (edts). Los orígenes del turismo moderno en España. El nacimiento de un país turístico, 1900-1930 (pp. 171-210), Editorial Silex, Madrid.
Gil de Arriba, C. (2019). Geografías turísticas: moda y modos de viajar en la España de la primera mitad del siglo XX. Ayer, 113, pp. 147-174.
Gil De Arriba, C. (2021). Geografías turísticas del primer franquismo. En C. Larrinaga (ed). Luis Bolín y el turismo en España entre 1928 y 1952 (pp. 195-224), Marcial Pons, Madrid.
Gómez Mendoza, A. y San Román, E. (2005). Transportes y comunicaciones. En A. Carreras y X. Tafunell (coord). Estadísticas históricas de España, siglos XIX y XX (pp. 508-571) (2ª ed. revisada), Fundación BBVA, Bilbao.
Fernández Fuster, L. (1959). Albergues y paradores. Temas españoles nº 309 (2ª edición), Publicaciones Españolas, Madrid.
Macías Muñoz, M.O. (2002). El largo despertar: los tiempos de la Autarquía (1939-1959). TST: Transportes, Servicios y Telecomunicaciones, 2, pp. 149-187.
Martín-Sánchez, I. (2019). El Seiscientos, un símbolo social de la España del desarrollismo. Historia Contemporánea, 61, pp. 935-969. Recuperado de https://doi.org/10.1387/hc.19535
Moreno Garrido, A. (2007). Historia del Turismo en España en el siglo XX. Síntesis, Madrid.
Pellejero Martínez, C. (2000). El Instituto Nacional de Industria en el sector turístico: ATESA (1949-1981) y ENTURSA (1963-1986). Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Málaga, Málaga.
Rodríguez Pérez, Mª.J. y Ceresuela Puche, A. (2015). Albergues de carretera. La metamorfosis de un tipo hotelero. Estudios Turísticos, 205, pp. 35-70.
San Román, E. (1995). El nacimiento de SEAT: autarquía e intervención del INI. Revista de Historia Industrial, 7, pp. 141-165. Recuperado de https://raco.cat/index.php/HistoriaIndustrial/article/view/62964/84847
Solera, L. (2017). De la grava al asfalto. De 1800 a 1960: hacia la Red Nacional de Carreteras. Revista del Ministerio de Fomento, 674, pp. 54-65.
Uriol Salcedo, J.I. (1992). Historia de los caminos de España (vol. II, siglos XIX y XX). Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos. Madrid.
Vallejo Pousada, R. (2014). De país turístico rezagado a potencia turística. El turismo en la España de Franco. Serie Documentos de Trabajo de la Asociación Española de Historia Económica, DT-AEHE, nº 1.408.
Vilar-Rodríguez, M. y Vallejo Pousada. R. (2018). El automóvil y el turismo en España, 1900-1936. En C. Barciela López (dir.), G.L. Fontana (dir.), R. Vallejo Pousada (coord.) y M. Vilar-Rodríguez (coord.). La industria del automóvil de España e Italia en perspectiva comparada (pp.389-431), Universidad de Alicante, Servicio de Publicaciones.
Vilar-Rodríguez, M. y Vallejo Pousada, R. (2021). Automobiles and tourism as indicators of development in Spain, 1918-1939. The Historical Journal. Cambridge University Press. Recuperado de https://doi.org/10.1017/S0018246X21000030