Renfe y los albores del boom turístico en España, 1941-1964

Domingo Cuéllar
José Joaquín García Gómez
Andrés Sánchez Picón

Main Article Content

Published: jun. 30, 2022
Pages: 191-214
Abstract

The relationship between the railway and tourism in Spain goes back to the origins of the railway and its subsequent expansion. After the war caesura, the Franco regime soon resumed its interest in promoting tourism development with rail travel, hegemonic transport at that time, for which it relied on the recently created public railway company (RENFE, 1941). Until tourism became a consolidated activity in the midst of Spanish development, RENFE would take steps in the 1940s and 1950s to promote tourism, consolidate a network of offices in different cities (even abroad) and design routes and services that will help attract international and domestic travelers.
However, the limitations derived from the preference given to freight transport over passenger transport and the low investment in infrastructure and rolling stock greatly conditioned rail supply. Thus, the analysis of the data provided in this article offers evidence of these restrictions, and how the railway did not have the relevance that could be expected during the period studied.

Article Details

Keywords:
Railway, RENFE, Francoism, Tourism Service, Travel Agency
References

Alcaide, R. (2005): La vía estrecha en Cataluña: industria, ocio y servicio público. Historia de los Ferrocarriles de Vía Estrecha en España (MUÑOZ RUBIO, M.; dir.), Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 309-362.

Anes, R. (1978): Relaciones entre el ferrocarril y la economía española (1865-1935). Los ferrocarriles en España, 1844-1943 (ARTOLA, M.; dir.), Madrid: Servicio de Estudios del Banco de España, pp. 355-541.

Arrillaga Sánchez, J.I. de (1999): Primeras experiencias, 1950-1962. 50 años del turismo español. Un análisis histórico y estructural (BAYÓN, F.; dir.), Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces SA, pp. 45-70.

Barquín, R. (2013): El turismo y los primeros ferrocarriles españoles. TST. Transportes, Servicios y Telecomunicaciones, nº. 24, pp. 110-136.

Barquín, R. (2018): El ferrocarril y el sector turístico. Los orígenes del turismo moderno en España: el nacimiento de un país turístico: 1900-1939 (VALLEJO, R. y LARRINAGA, C.; dir.), Madrid: Sílex, pp. 617-651.

Castro Balaguer, R. (2012): Transferencia de conocimiento en la España del desarrollismo: el caso de las empresas francesas de consultoría técnica. TST. Transportes, Servicios y Telecomunicaciones, nº. 22, pp. 34-64.

Cayón García, F. y Muñoz Rubio, M. (2006): Transportes y comunicaciones. La economía de la Guerra Civil (MARTÍN ACEÑA, P. y MARTÍNEZ RUIZ, E.; eds.), Madrid: Marcial Pons, pp. 229-272.

Comín, F., Martín Aceña, P., Muñoz Rubio, M. y Vidal Olivares, J. (1998): 150 años de historia de los ferrocarriles españoles, Madrid: Anaya, Fundación Ferrocarriles Españoles.

Coronado Tordesillas, J.M., Rodríguez Lázaro, F.J. y Ruiz Fernández, R. (2013): El transporte regular de viajeros por carretera en España, 1924-1936: ordenación legislativa y análisis del sector. Revista de historia industrial, nº. 52, pp. 111-138.

Cuéllar, D. (2007): El Estado y el ferrocarril en España durante el siglo XX. Revista de Historia Actual, nº. 5, pp. 29-42.

Cuéllar, D. (2012): Los inicios de la electrificación en los ferrocarriles españoles (1907-1941). Catenaria. La electrificación ferroviaria en perspectiva histórica (CUÉLLAR, D. y SÁNCHEZ PICÓN, A.; eds.), Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 57-110.

Cuéllar, D. (2015): La Compañía de los Ferrocarriles Andaluces en las décadas de 1920 y 1930. Revista de Historia Industrial, nº. 60, pp. 137-171.

Cuéllar, D. (2018): Una aproximación a las tarifas ferroviarias para viajeros en España (1844-1935). Investigaciones de Historia Económica, vol. 14, pp. 188-198.

Cuéllar, D. y García, J. (2015): El transporte de productos agrarios por ferrocarril en España (1941-1959): un ensayo de gestión autárquica. Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, vol. XIX, nº 508. http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-508.pdf.

Departamento Comercial (1943): Oficinas de Viajes. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra SA.

Flores, J.M. (2005): La vía estrecha en Cantabria. Al servicio de minas y balnearios. Historia de los Ferrocarriles de Vía Estrecha en España (MUÑOZ RUBIO, M.; dir.), Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 121-150.

García Álvarez, A. (2007): La vía doble en España y el sentido de la circulación de los trenes por ella. Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles.

García Pérez, J. (1996): Régimen jurídico del transporte por ferrocarril. Madrid: Marcial Pons.

Herranz Loncán, A. (2004): La dotación de infraestructuras en España, 1844-1935. Madrid: Banco de España.

Instituto de Estudios del Transporte y las Comunicaciones (1983): Estadísticas de transportes: series cronológicas (1950-1980). Madrid: El Instituto.

Larrinaga, C. (2018): Los ferrocarriles transpirenaicos a mediados del siglo XIX (1844-1885). Entre el deseo y la realidad. Revista de Historia Industrial, nº. 72, pp. 51-79.

Lartilleux, H. (2010): Geografía de los ferrocarriles españoles. Edición facsímil de 1a edición 1954. Zaragoza: Reserva Anticipada Ediciones SL.

Madrazo, S. y Frax, E. (2001): El transporte por carretera, siglo XVII-XX. TST. Transportes, Servicios y Telecomunicaciones, nº. 1, pp. 31-53.

Mas, M., Pérez, F. y Ezequiel, U. (1999): El «stock» de capital ferroviario en España y sus provincias: 1845 - 1997. Bilbao: Fundación BBV.

Mateo del Peral, D. (1978): Los orígenes de la política ferroviaria en España (1844-1877). Los ferrocarriles en España, 1844-1943 (ARTOLA, M.; dir.), Madrid: Servicio de Estudios del Banco de España, pp. 29-159.

Moreno Garrido, A. (2007): Historia del turismo en España en el siglo XX. Madrid: Editorial Síntesis.

Muñoz Rubio, M. (1995): RENFE, 1941-1991: medio siglo de ferrocarril público. Madrid: Ediciones Luna.

Muñoz Rubio, M. (2005): Los ferrocarriles de vía estrecha: una visión de conjunto. Historia de los Ferrocarriles de Vía Estrecha en España (MUÑOZ RUBIO, M.; dir.), Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 1-34.

Novo, P.A. (2005): Luces y sombras de una red ferroviaria en el País Vasco. Historia de los Ferrocarriles de Vía Estrecha en España (MUÑOZ RUBIO, M.; dir.), Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 151-240.

Pack, S.D. (2009): La invasión pacífica: los turistas y la España de Franco. Madrid: Turner.

Pascual, P. (2016): El ferrocarril a Catalunya (1848-1935). Una historia de la seva explotación. 2 vol. Barcelona: Eumo Editorial.

Pellejero, C. (1999): El Instituto Nacional de Industria en el sector turístico: Autotransporte Turístico Español, S.A. (1949-1981). Documento de Trabajo 9903. Madrid: Fundación Empresa Pública.

Pudney, J. (1953): The Thomas Cook Story. Londres: Michael Joseph.

Thomson, J.M. (1976): Teoría económica del transporte. Madrid: Alianza Editorial.

Tortella, G. (1995): Los orígenes del capitalismo en España: banca, industria y ferrocarriles en el siglo XIX. 1a edición, 1973. Madrid: Tecnos.

Vallejo, R. (2020): Los orígenes históricos del turista y del turismo en España: la demanda turística en el siglo XIX. Investigaciones de Historia Económica, nº 16, pp. 12–22.

Vallejo, R. (2021): Historia del turismo en España, 1928-1962. Economía, política y administración turística. Madrid: Sílex Ediciones.

Vilar-Rodríguez, M., Lindoso-Tato, E., y Vallejo, R. (2019): Orígenes y evolución del turismo en Galicia durante el siglo XIX. Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, vol. XXIII, nº 618. https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/20957/29447.