El turismo, motor del crecimiento y de la recuperación de la economía española
Article Sidebar
Main Article Content
The training offer in tourism has undergone significant change in recent years, resulting in an increase in the number of university degrees at national level. With the entry into force of the new titles of degrees and postgraduate degrees adapted to the
European space for higher education (EEES), tourism training takes on a new framework based on competencies that try to adjust its
content to the demand of the labour market.
It is important to know which are the different training levels and competencies that the titles have, to secure that jobs in companies
and institutions are occupied by people with qualified training in tourism, a key issue for an industry that lives in constant innovation
and evolution, so that the talent management is essential for being competitive.
In this paper we will present the new formative framework in tourism within the university. To do this, we will make a brief analysis of the situation in which we are, then we will continue with the presentation of the objectives and competence profiles of the titles of degree, master and doctorate.
Article Details
Alegre, J. y Garau, J. (2009): “Tourist satisfaction indices. A Critical approach”, Investigaciones Regionales, nº. 14, pp. 5-26.
Brida, J.G.; Pereyra, J.S.; Such Devesa , M.J. y Zapata Aguirre, S. (2008): “La contribución del turismo al crecimiento económico”, Cuadernos de turismo, nº. 22. pp. 35-46.
Cañada, A. (2004): “Cuenta Satélite del Turismo de España (CTSE): características, métodos y resultados”, en Uriel, E. y Hernández, R.: Análisis y tendencias del turismo, Editorial Pirámide, Madrid.
Cuadrado Roura, J.R. y Arranz, A. (1996): “Los impactos económicos del turismo desde la perspectiva del análisis input-output”, en Pedreño Múñoz, A. (Dir.): Introducción a la economía del turismo en España, Editorial Civitas, Madrid.
Cuadrado Roura, J.R. y López Morales, J.M. (2011): “El turismo: un sector clave en la economía española”, en Papeles de Economía Española, nº 128, pp. 2-20.
Exceltur (2014): Informe Perspectivas Turísticas Exceltur, nº 49, Julio 2014.
Ferri, J. (2004): “Análisis de los impactos del turismo en la economía española”, en Uriel, E. y Hernández, R.: Análisis y tendencias del turismo, Editorial Pirámide, Madrid.
Ferri, J. y Uriel, E. (2005): “Evaluación del impacto económico del turismo. De un modelo keynesiano a un modelo clásico”, Papeles de Economía Española, nº 102, pp.
García Cid, M.T. (2002): “Los efectos de la introducción del euro sobre las estadísticas de turismo en el marco de la balanza de pagos”, Estudios Turísticos, n.° 151, pp. 39-49.
Instituto de Estudios Turísticos (2013): Empleo en el sector turístico, Informe Anual 2012, Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.
Instituto de Estudios Turísticos (2013): Movimientos Turísticos en Fronteras (Frontur). Encuesta de Gasto Turístico (Egatur), Informe Anual 2012, Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.
Organiza ción Mundial del Turism o (2014): Panorama OMT del turismo internacional, edición 2014.
Sala Ríos, M.; Farré Perdiguer, M. y Torres Solé, T. (2014): “La demanda turística de la economía española: caracterización cíclica y sincronización”, Cuadernos de turismo, nº. 33, pp. 335-356.